Archívum

2011-es híreink


 

 
UV-k Moszkvában

 

Többek között Budapesten forgatták Brad Pitt "World War Z" című filmjét, amelyben városunk Moszkvát helyettesíti. A volt Glóbusz Konzervgyár területén kialakított utcakép díszletbe Egyesületünk adott kölcsön UV motorkocsikat.

A 3332, 3468, 3856, 3857 pályaszámú kocsikat 2011. október 11-én szállították el a forgatás helyszínére, és november 11-én kerültek vissza a Jászberényi úti telephelyre. Az éjszakába nyúló műveletről fényképes beszámoló készült.

2011. dec. 10.

 
Müncheni kirándulás

 

Egyesületünk több tagja idén nyáron pár napra Münchenbe látogatott. A látottakat képes beszámolóban foglaltuk össze.

2011. dec. 10.

 
Visszaélés történt az Egyesület nevével

 

Sajnálattal hozzuk az érintettek tudomására, hogy az Egyesület nevében valaki vagy valakik az MTI fotótárától képeket rendeltek meg, amelynek díját nem rendezték. A levelet ingyenes levelezőrendszerről küldték (mavite.bkv@gmail.com), a szolgáltató válaszára többször is reagáltak. Az érintett szolgáltatónak azt javasoljuk, hogy tegyen feljelentést az ügyben, melyben természetesen partnerek vagyunk.

Kérjük támogatóinkat és partnereinket, hogy ügyeljenek arra, hogy az Egyesület nevében csak a hivatalos kukac-mavite-pont-hu végű e-mail címekről fogadjanak el megrendeléseket, bizonytalanság esetén központi e-mail címünkön (mavite@mavite.hu) vagy a névjegyeinken megadott telefonszámokon megerősítést is kérhetnek. Az általunk megrendelt, átvett termékek és szolgáltatások ellenértékét mi minden esetben megtérítjük.

2011. okt. 15.

 
III. Kamaraerdei villamos nap
(2011. szeptember 3. 10:00-16:00)

 

Elkészült a villamos napról szóló galériánk.

2011. szept. 12.

 

Az idei évben is megrendezi a BKV ZRt. a nagysikerű kamaraerdei villamos napot. A különböző programok keretében bemutatkoznak a budapesti villamos típusok és a BKV jóvoltából a MaViTE is részt vesz a rendezvényen. Budafok kocsiszínben először mutatjuk be nagyközönség előtt az általunk megvásárolt és felújított 1303-as pályaszámú villamosunkat.

A helyszínen bepillantást nyerhetsz az Egyesület életébe, ahol akár tagnak is jelentkezhetsz.

Találkozunk szombaton.

Csákvári István

2011. aug. 30.

 
A Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület szakcsoportjaként
Megalakult a Budapesti Villamosbarátok Köre

 

Az Egyesület legújabb szakcsoportja számos korábbi igény kielégítése céljából alakult. Egyfelől szeretnénk összefogni azokat a lelkes villamosbarátokat, akik rendszeresen nem, de időszakosan vagy alkalmanként szívesen járulnának hozzá értékteremtő és megőrző tevékenységünkhöz. Másrészt a szakcsoportban kipróbálhatják magukat és munkatapasztalatot szerezhetnek azok, akik később az Egyesület aktív tagjai kívánnak lenni.

Az Egyesületi tagsághoz képest a szakcsoporti tagság lényegesen egyszerűbb, a követelmények is könnyen teljesíthetők bárki számára. Az elvárt munkavégzés csupán egy munkaalkalom minden negyedévre.

A szakcsoport az Egyesület vasútszakmai tevékenységéhez nyújt segítséget. A szakcsoport tagjai a kocsiszínekben és a telephelyeken ugyanabban a támogatásban, oktatásban és biztonságban részesülnek, mint az Egyesület tagjai, továbbá részt vehetnek az Egyesület villamosainak restaurálásában, és a rendezvényeken. Ezzel a lehetőséggel is szeretnénk fokozni tagjaink érdeklődését a tömegközlekedési járművek, elsősorban a villamosok iránt. Ugyanakkor mind a szakcsoport, mind az Egyesület elvárja a fegyelmezett, becsületes és biztonságos munkavégzést.

A szakcsoporti tagság teljesen ingyenes és nem szükséges hozzá semmilyen műszaki előismeret. Szűlői beleegyezéssel akár kiskorúak is részt vehetnek a különböző munkaalkalmakon, sőt, a szülőket is szeretettel várjuk ezekre az alkalmakra, melyek során megismerkedhetnek a régi villamosok világával és műszaki jellegzetességeivel. A szakcsoport tehát kiváló lehetőségeket kínál a kezdő szintű műszaki ismeretek elsajátítására is, így bátorítanánk minden ilyen érdeklődésű, lelkes embert, csatlakozzon a szakcsoporthoz és kóstoljon bele a járműgépészet izgalmas (és gyakran igen kalandos) világába.

Jelentkezni lehet az alábbi elérhetőségeken Vály Ádámnál:
E-mailen:
Telefonon és sms-ben: +36 30 343 06 16


 
Jelentősen bővült a 1303 felújításáról szóló galériánk, és 3465-ben is motort cseréltünk

 

Május végén szállítottunk Ezrest és Bengálit,


 

június elején pedig Sződligetről UV-t.


 

2010. júliusával kezdődően bővítettük a 1303 felújításáról szóló galériánkat.


 

Elkészült továbbá a 3465 motorcseréjéről szóló galériánk is.


 

A 1303 psz. villamos életre keltése során több olyan munkába, hiányosságba futottunk bele, melyekhez jelentős anyagi ráfordítás szükséges. Várjuk olyan magánszemélyek és szervezetek, cégek jelentkezését, akik szívesen támogatják a villamos megmentését. Számlaszámunk: 1700 0019 - 1147 7325 (Axa Bank).


 
Ötvenéves a Bengáli
Civil összefogással újul meg a legendás villamosok egyik prototípusa

 

Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület (MaViTE) május 31-én, kedden szállíttatja az idén ötvenéves "Bengáli" villamosok egyik prototípusát a BKV Baross kocsiszínjébe. A jármű a félévszázados évforduló alkalmából fog megújulni, és a tervek szerint ősszel - 28 év kihagyás után - újra lesz Budapesten egy működőképes példány a legendás villamosokból.

1961. szeptember 20-án gördült ki a kelenföldi Füzesi Főműhely kapuján a Fővárosi Villamosvasút (FVV) új, saját tervezésű és gyártású villamoskocsija. A jármű különleges megjelenésével - elefántcsont-bordó színezésével, gömbölyű formavilágával, csuklós kivitelével - rendkívüli sajtóvisszhangot váltott ki, szinte rajongtak érte a korabeli újságok. Sajnos azonban a villamos korszerű és esztétikus külleme már akkor is elavultnak, túlhaladottnak számító műszaki tartalmat takart. Valószínűleg erre utal a típus Budapesten és vidéken is elterjedt beceneve, a "Bengáli", melyet az ormótlan, nehézkes jelentésű "benga" szóra lehet visszavezetni. Ugyanakkor egyszerű felépítése lehetővé tette, hogy a közlekedési vállalatok saját műhelyeikben, úgymond házon belül gyárthassák (innen ered a villamos egy másik elnevezése, a "házi csuklós"). Ennek és a hazai járműgyárak korlátozott kapacitásának köszönhetően ezekből a kocsikból Budapesten és Debrecenben végül összesen 181 példány készült, ezzel a Bengáli szintén az egyik legnagyobb darabszámú magyar gyártmányú villamostípus lett.

Bár a járművek Debrecenben és időszakosan Szegeden még ma is közlekednek, Budapesten 1983 áprilisában vitt utasokat az utolsó házi csuklós. A MaViTE azonban a közelgő évforduló alkalmából azt tűzte ki célul, hogy ismét közlekedjen egy Bengáli a típus szülőhelyén. Az Egyesület elsősorban azért jött létre, hogy régi és műszaki szempontból értékes villamoskocsikat kutasson fel, őrizzen meg és - lehetőség szerint - újítson fel; jelenleg már több mint kéttucat villamossal rendelkezik. Ezen kívül céljai közé tartozik a kötöttpályás közlekedési eszközök népszerűsítése, történetük kutatatása, megismertetése, és szakmai programok szervezése, amelyeket a BKV tevékenységét kiegészítve, vele együttműködve végez. Eddigi egyik legjelentősebb eredményünk a 1303 számú csuklós motorkocsi, az első hazai szaggatós villamos megújítása és üzemképessé tétele.

A MaViTE tagjai számára világos volt, hogy az évforduló méltó megünnepléséhez hozzá kell tarozzon egy működőképes Bengáli szereplése is. A választás végül a kétirányú változat prototípusára esett, amelyet kedden szállítanak a BKV Baross kocsiszínjébe. A kocsi 1963-tól 1983-ig a fővárosban, majd 1985-től 2006-ig Szegeden volt forgalomban, végül selejtezése után - történeti értékére való tekintettel - megvásárolta az Egyesület. Három évvel ezelőtt került Budapestre, ahol egészen mostanáig a MÁV Gépészet Zrt. Északi Járműjavítójában vendégeskedett. Az átszállítás az első lépés a jármű üzemképes állapotba hozásához, ami már a BKV területén és segítségével zajlik. Ha a MaViTE tervei megvalósulnak, idén ősszel több évtizednyi szünet után ismét a fővárosi síneket koptathatja majd egy Bengáli.

A villamos jelenlegi állapotában megtekinthető lesz 2011. május 31-én, kedden a délutáni órákban az Élessarok közelében fekvő Sörgyár villamosmegállónál, a MÁV-BKV összekötő vágányon. A kocsiszínbe szállításra az éjszakai üzemszünetben kerül sor.

Soltész Tamás


 
2011. máj. 30.

 
Sikeres volt a 1303 hatósági szemléje

 

A jó hír, amit régóta szerettünk volna nektek elújságolni: 2011. március 30-án megtörtént a 1303 villamos hatósági szemléje. Az NKH szakembere a villamost alkalmasnak találta, hogy megkezdjük a próbafutásokat. A kocsi néhány kisebb ismert és várt hiány mellett (pl. fényezés, padlódugók) felelt meg, amelyek kijavításán amúgy is dolgozunk.


 


Klikk a nagyobb mérethez


 

Egyelőre még nem dőlhetünk hátra, hiszen még vannak - főleg esztétikai - hiányosságok a kocsin, és a próbafutás is nagy feladat lesz, de ez már a célegyenes. Amint elhárulnak a még fennáló adminisztratív gondok, haladéktalanul elkezdjük a próbafutást. A részletekről értesíteni fogunk Titeket is.

Ha a próbafutások sikeresen zárulnak, a jármű hatósági vizsgáztatása is megkezdhető lesz.

Bojsza Gábor, Túri Dániel

2011. ápr. 16.

 
Tisztelt Villamosbarátok!
 

 

A 1303-as villamos kapcsán megtapasztaltuk, hogy minden segítő kézre és minden segítő fillérre szükség van. A villamos - bár elektronikusan életre kelt - még sok helyen felújításra szorul. Ahhoz, hogy újra, ha nem is a hagyományos értelemben véve, utasokat szállíthasson, költséges hatósági eljárásokon is át kell esnie, ezért számítunk a támogatásotokra.

Kérjük, ajánljátok fel adótok 1%-át értékmentő tevékenységünk folytatásához!

Adószámunk: 18252666-1-43

Köszönjük!

2011. feb. 13.

 
Boldog új évet, 2011!
 

Azt hiszem, mindannyiónk nevében mondhatom, úgy zárhatjuk le az elmúlt évet, hogy az Egyesület elmozdult a valódi céljai felé. Elindultunk végre azon az úton, amely egy különleges jármű, az első magyar kísérleti szaggatós villamos megmentéséhez és felélesztéséhez vezetett.

Bár idén a különmeneti árak emelkedése miatt saját túrát nem rendezhettünk, mégis sok-sok programból választhattatok, amelynek örülünk. Éppen ezért is kezdeményeztük a BKV Zrt.-vel az együttműködést (illetve annak folytatását), hiszen ezekhez a színvonalas rendezvényekhez szívesen adjuk munkánkat és lelkesedésünket, amelynek eredményét Kispesten is láthattátok. Persze terveinkről nem feledkeztünk meg, az általunk kitalált meglepetésről még folynak a tárgyalások.

Nem lesz egyszerű az előttünk álló év sem. A 1303 már abba a szakaszba lépett, ahol próbafutásokkal kell az elvégzett munkát igazolni és a még rejtett hiányosságokat feltárni. Bízunk benne, hogy 2011-ben a jármű hatósági engedélyeit is sikerül majd elintéznünk. Emellett szeretnénk a 1031-es kocsi felújítását befejezni, amelyet az Északi Járműjavító Kft. bezárása miatt kényszerültünk félbehagyni, valamint úgy döntöttünk, belevágunk az egyik Bengálink talpraállításába is.

Kérünk Titeket, támogassátok tevékenységünket az új évben is! Nemcsak pénzbeli adományokat és adó 1%-ot várunk, hanem mindazok jelentkezését is, akik elkötelezettek a villamosok iránt, és szívesen vesznek részt ebben a nemes munkában.

Találkoz(z)unk jövőre!

Túri Dániel
alelnök

2011. jan. 01.

 

 

Honlapunk megtekintéséhez IE 6, Mozilla Firefox 1.0.7, vagy újabb verziójú böngésző és minimum 800x600-as felbontás ajánlott.
© Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület, 2004-2009. Minden jog fenntartva.