Hannoverivel Budán

2009. 05. 09.

Köszönet az BKV Zrt.-nek a különmenet létrehozásában nyújtott segítségért!

2001 fordulópontot jelentett Budapest közlekedésének életében: ekkor érkeztek meg a németországi Hannoverből a TW6000 típusú villamosok, melyeket a BKV Rt. használtan vásárolt. E ténynek ellenére ugrásszerű emelkedést jelentettek a szolgáltatás színvonalában, ugyanis azokat az UV-motorkocsikat váltották föl Zuglóban, Kőbányán és Kispesten, amelyek a közlekedési cég legrosszabb állapotban lévő villamosai voltak: az új, DÜWAG-járművek kényelmes, világos és - ami fő - fűtött utasterükkel hamar elnyerték az utazóközönség rokonszenvét, amellett, hogy a hálózat is fejlődött megjelenésükkor, hiszen ekkor adták át az Örs vezér tere két oldalát összekötő villamospályát, amelyen a Mexikói út és a Gubacsi út között közlekedő, az azóta az említett városrészek talán egyik legfontosabb viszonylatává fejlődött, 3-as jelzésű villamos megindulhatott. Ezek a járművek azóta is megbízhatóan, csendesen üzemelnek Budapest keleti és déli részén.

Egyesületünkben felvetődött az ötlet, hogy igen érdekes és tartalmas kirándulást lehetne szervezni annak szellemében, hogy a "hannoveri" villamosok nagyon ritkán közlekednek a Főváros más tájain, Budán pedig még csak egy-két esetben voltak, nem nyilvános meneteken. Továbbá, míg Budapesten az utasokat szállító "Tewék" (ez a típus egyik beceneve) csak szólóban közlekednek, addig Hannoverben rendszeresen csatolva járatják ezeket a tujákat; szerettünk volna azokon a szakaszokon, ahol az áramellátás és a pálya jellemzői ezt lehetővé teszik, mi is ilyen formációban közlekedni. A hosszas előkészületeket siker koronázta: a BKV Zrt. szakemberei segítségével megvalósulhatott ez a kirándulás is egy szép, májusi szombaton.



Villamosunk a Ferencváros kocsiszínből kellett, hogy induljon egy vágányzár miatt, így előző este át kellett szállítani a gondosan előkészített, lepróbált és megtisztított szerelvényt. A fénykép a Lurdy Háznál lévő visszafogóváltónál készült, ahol irányt kellett váltani a villamossal.

A gyülekező a Bocskai út és a Fehérvári út kereszteződésénél lévő félreállóvágányon volt. Itt volt idő minden résztvevőt regisztrálni, kiosztani a nyakbavaló pass-okat anélkül, hogy feltartottuk volna a forgalmat.



Az első fotózás a Fehérvári út egyik leghangulatosabb megállójában, a Kalotaszeg utcánál volt. A sok fa és a panelházak jellegzetessé teszik ezt a részt, jól mutat előttük szerelvényünk. Az egyik kocsi a 1545 pályaszámú volt, ennek különlegessége, hogy a célfilm helyett digitális kijelző van a homlokfalon; a BKV Zrt. szakemberei beprogramozták azokat a vonalakat, amelyeken a különmenet során járunk - most éppen 47-es villamosnak álcázzuk magunkat.



A Budafok kocsiszín előtt is megálltunk pár percre, az ívben látványos a hosszú vonat; ez a leghosszabb villamosszerelvény, amelyen eddig Budapesten utast szállítottak: több, mint 56 méter!



A Budafoki elágazás megállóhely felé vezető rámpa szinte tálcán kínálta magát fotókészítés céljából - nem is bántuk meg. Ezután a Városház téri végállomásig csilingeltünk el, ahol megfordult a szerelvény, és végigszáguldottunk vissza a Fehérvári úton.



A korábbi gyülekezőhelyen történt meg a szétcsatolás, mivel utunk további részén már nem mehetett együtt a két kocsi - a fotómegállások menetrendjét egyesületünk jeles tagja úgy tervezte meg, hogy akármelyik kocsival utazott tovább a résztvevő, nem maradt le semmiről, mindenkinek ugyanaz a téma jutott (leszámítva persze a villamos pályaszámát :) ). Dél-Buda legfontosabb csomópontjában, a Móricz Zsigmond körtéren se gyakori látvány a TW6000.



A Villányi útra is bekukkantottunk - ehhez a nemrég épült átkötést használtuk, amelyen remélhetőleg hamarosan menetrendszerinti villamosjárat is fog közlekedni.



A kis kitérő után a Bartók Béla úton és a Szent Gellért rakparton haladtunk tovább, és a Döbrentei téren is megálltunk.



Észak-Buda legnagyobb csomópontján, a Moszkva téren fordultunk meg, ahol sikerült ilyen szép, hármas együttállást fotózni. A kijelzőn már látszik következő úticélunk: irány a hegyipálya!



Az 59-es villamos kellemes, budai környezetben halad; előbb a Böszörményi út bérházai között, majd zárt pályán, meredek emelkedőn Farkasrét irányában. A Zólyomi lépcső után megálltunk egy fénykép erejéig.



Farkasrét, Márton Áron tér - az 59-es villamos hurokvégállomása. Itt egy kis pihenőt tartottunk.



A Nap eddigre már sugárzóan sütött, tökéletesen lehetett fotózni az ívben megtört oldalú kocsikat.



A média érdeklődését is felkeltettük: Túri Dániel alelnök nyilatkozik éppen a Kupé című televíziós műsor készítőinek.



Visszafelé jövet a Farkasréti Temető főbejáratának környékén fotóztunk: az erős zoom kiemeli a háttérben látható Budai-hegység szerény bérceit.



Völgymenetben meg sem álltunk a Moszkva téren, egyből mentünk tovább a hűvösvölgyi vonalra, melyen jelenleg a 61-es (és a Szent János kórházig az 59-es) villamos jár. A Városmajor melletti hurokvégállomásnál készült fénykép értékét a jellegzetes Budapest Szálló adja.



Budagyöngye környékén tartottunk egy nagyobb pihenőt, a Szépilona kocsiszín mellett készült ez a csoportkép.



"Nini, összement a villamos!" Kirándulásaink egyik hűséges résztvevője hozta el modellét a kirándulásra, amely segítségével nagyszerűen lehetett optikai csalódást keltő képeket készíteni.



A pihenő után újult erővel mentünk Hűvösvölgybe.



A végállomás előtt érdekes bevágásban kanyarognak a tuják, itt se gyakori látvány a hannoveri.



Az ideiglenesen szünetelő 56-os villamos hurokvágányán már rég haladt végig villamos, hannoveri meg talán még soha.



Talán nem mindenki tudja, hogy amellett, hogy a düsseldorfi DÜWAG cég készítette a TW-k járműszerkezetét, a villamos berendezését a Siemens gyártotta - így bizonyos szempontból távoli rokonok a háttérben látható Combinókkal is.



A Szent János kórház hurokvágánya egy kellemes parkot jár körbe.



Még egy utolsó vargabetűt tettünk a Krisztina körút irányába, ritkán látni hannoveri mögött a Budavári Palota épületegyüttesének egy részét! Ezután - immáron sokadszor - áthaladtunk a Moszkva téren, de most a Margit körútra tértünk, hogy a Margit hídon áthaladva a Jászai Mari térre jussunk. Néhány éve épült meg a vágánykapcsolat a nagykörúti vonalak és a 2-es végállomása között; ezt vettük igénybe.



A 2-es villamos már hosszú ideje kettévágva közlekedik a Fővám téri metróépítés miatt, de mivel villamosunk túl széles, amúgy se mehetne végig a vonalon, így tökéletesen megfelelt nekünk, hogy csak a Garibaldi utcai visszafogóváltóig mentünk vele.



Együttállás az Országház épülete mellett.



Innen már lassan visszatujáztunk a Jászai Mari térre, majd a Blaha Lujza térre, ahol befejeződött a program, elbúcsúztunk az utasainktól.


Köszönjük minden utasunknak a részvételt; reméljük, mindenki jól érezte magát!

Kelemen Zsolt

2009. június 28.