A KCSV5 villamos felújítási naplója

2009. december 30.

A BKV Zrt. 2009. végén bejelentette, hogy a forgalomból kivont járművet helyhiány miatt értékesíteni kívánja. Egyesületünk eleget téve a felénk irányuló társadalmi elvárásnak, jelezte muzeális megőrzési szándékát a BKV felé, majd vételi ajánlatot tett. A decemberben és januárban folytatott tárgyalások eredményre vezettek, a BKV elismerve történeti tevékenységünket a mi ajánlatunkat fogadta el, mivel - a jármű december végi szakmai megtekintése után - az üzemképessé tételét is vállaltuk az elkövetkezendő két év alatt.

A 1303 Zuglóban, felleléskori állapotban.
 

A jármű különlegessége, hogy ez a KCSV5 típus egyetlen példánya, azonban pont ez adja a felújításának a nehézségét is, hiszen nem azonos sem a Ganz Ipari Csuklós, sem a KCSV7 típusokkal, annak ellenére, hogy sok alkatrész megegyezik bennük. Ez a jármű egy igazi Főnix, eddigi élete során kétszer jött el a pillanat, hogy befejezi a pályafutását, és már csak a "Kohó, VÁ." megállóhelyre áll be, de mindkétszer elkerülte azt. Első alkalommal 1984-ben történt vele két baleset egymás után, közel 10 évre félreállították. Ezidő alatt kísérletképpen a Ganz az olasz Ansaldo céggel közösen megépítette belőle az első magyar szaggatós villamos prototípusát, de a kocsi 2009-ben is veszélyben forgott, pontosan a típus egyediségéből adódó üzemeltetési nehézségek miatt került a selejtezendő járművek közé.

Egyesületünk a villamos megvásárlása előtt egy alapos szakmai szemlét tartott, amelynek során megállapítottuk, hogy a többéves állásban a villamos eléggé leromlott, és egy alapos tisztítás is ráfér. Azonban az alkatrészhiányokat pótolhatónak, a tapasztalt hibákat - még ha jelentős munka árán is - de javíthatónak találtuk.

 
A hiányok egyike. A villamos mindkét fényszórója is hiányzott, így olyan, mintha megfosztották volna a szeme világától... A vezetőállás jobb oldali kapcsolótere, piszkos volt, de nem volt megbontva.
 
A vezérlés, ami oly sokszor hagyta cserben a kocsit. Ez sem épp tiszta, viszont nagyvonalakban hiánytalan volt. A kontrollerasztal. Jól látszik a többéves por, és a hiányzó műszerek.
 
Az "A" vég nyitható ablaka is hiánylistát bővítette. Alsó ládatér. Piszkos, hiányos. Ki tudja még mit találunk...
 
Szerencsére az irányváltó henger a helyén volt. Az életmentők hiányoztak.
 
Fékbetét ugyan nem volt, viszont a fék mechanikája nem hiányzott. Ferencz Péter tagtársunk alaposan megvizsgálta mind a vontatómotorokat, mind a forgóvázakat. Ugyan látszottak a használat nyomai, de súlyos javíthatatlan gond nem volt.
 
Az utastér kissé leharcolt. Itt látszik leginkább a szennyezés foka, mint ahogy a izzók és burák teljes hiánya is.
 

Egyesületünk februárban kifizette a BKV Zrt. részére a vételár akkor esedékes részét, ami után meg is kezdődhetett a kocsival kapcsolatos érdemi munka. Az előkészítési szakaszban biztosítottuk, hogy "fedél" legyen villamosunk felett, a BKV Zrt.-vel folytatott tárgyalásaink eredményeképpen a Társaság támogatta, hogy a 1303 - egyelőre legalábbis - Zugló kocsiszínben maradhasson.



2010. március 20.

A tényleges járműszerelői munka csak március végén indulhatott meg, az első hétvégén jobbára csak takarítottunk, mivel a kocsiban a hosszú állás alatt felgyülemlett némi por. Még aznap visszaemeltük egyébként a helyére a kontrollert burkoló fedlapot az egyik vezetőállásban, ahol feltehetően a kontrollert magát szerették volna egy másik villamosban felhasználni, de végül erre nem került sor. Mivel eléggé balesetveszélyesnek tűnt, rögzítettük az utastéri kapaszkodókat is, valamint lezártuk a villamost, hogy illetéktelenek ne juthassanak be a kocsiba.

Tevékenységek:

Ráfordított munkaórák száma: 32



2010. április 10.

Ellenőriztük az ajtókat, a deklik támasztói és rugói helyenként hiányoztak, azokat pótoltuk, majd visszaszereltük és bekötöttük azokat a paneleket, amelyek az ajtóműködtető reléket tartják.

 
Ajtóvezérlő relék immár a helyükre kerültek, a felszerelt panelen. Ajtómozgatás, pontosabban a helye.
 

Tevékenységek:

Ráfordított munkaórák száma: 26

Összes ráfordított munkaórák száma: 58


2010. április 24.

Ezen a hétvégén azzal foglalkoztunk, hogy a jármű gyengeáramú részeit teljessé tegyük, hogy azután majd azokat akkumulátorról ki tudjuk próbálni. Ez természetesen rengeteg apró kapcsoló és műszer visszaszerelését jelentette. Hiányzott a páramentesítő kapcsoló is, ahol a felrögzítéshez szükséges textilbakelitet kellett házilag legyártanunk.

Páramentesítő kapcsoló, beszerelés alatt. Boda Balázs fehér kesztyűben végzi a beszerelési munkát, mint a profik. Hiába, ez egy különleges jármű.
 

A 1303-ból az ajtószárnyak mozgatásáért felelős teleszkópok némelyikét kivették, ezeket kénytelenek voltunk az újabb típussal pótolni, amely az ajtómotor tengelyvégének átszerelését is jelentette egyúttal. Több darab pedig már nem is működött, egyszerűen átforgatta az ajtómotort, viszont egyszerű kenéssel - jelenleg úgy tűnik - a kérdést meg tudtuk oldani.

Folyamatban a teleszkópok pótlása.
 

Tevékenységek:

Ráfordított munkaórák száma: 34

Összes ráfordított munkaórák száma: 92


tovább a következő oldalra