Újra Bengáli a budapesti síneken

Egyesületünk még 2008-ban szállított Szegedről Budapestre két Bengálit megőrzési illetve felújítási céllal, melyeket akkor a MÁV Északi Járműjavítójában az ott dolgozókkal közösen rakodtunk le a vasúti kocsikról. A villamosok itt is töltötték az elmúlt éveket az eközben ugyanitt megújuló 1031-es társaságában. 2010-re azonban a járműjavítóban megszűnt a vasúti tevékenység, így számunkra sem volt lehetőség további munkavégzésre. Megindult a keresés a lehetséges tárolóhelyek után, majd elkezdődhetett a szállítás szervezése. Egyik sem volt könnyű feladat, de május 31-én végre megvalósulhatott a három villamoskocsi szállítása.

Ezen a májusi reggelen a két Bengáli (660 és 820) valamint a 1031-es még nem sejtik, hogy ez a nap más lesz, mint a többi.

A csuklósokra az Északi Járműjavító vasút felőli oldalán, ódon épületek közelében köszönt a reggel. Ezresünk pedig egy fedett vágányon ébredezik.
 

A saját keréken történő szállításnak több adminisztratív és műszaki feltétele van. Utóbbiak közé tartozik a sínfékek felemelése (amire a nagyvasúti kitérők terelősínjei miatt van szükség), de a csatolhatóság megoldása is. A villamosokat egy speciális közdarab köti a mozdony vonóhorgához, amelynek a húzó- és nyomóerőket is közvetítenie kell. Ezen kívül a csuklósok vezetőállásaiban is egy-egy fékező tartózkodott, hogy szükség esetén a kézifékekkel megállíthassák a szerelvényt.

Az ezres alatt szorgos tagtársaink dolgoznak a sínfékek felkötésén. Az a bizonyos közdarab.
 

A mozdony sajnos műszaki okok miatt a tervezettnél jóval később érkezett. Ezt az időt arra fordítottuk, hogy villamosainkat - kézi erővel - a szállításhoz szükséges sorrendbe rendezzük. Ebben még a sajtó képviselői is segítettek, amit ezúton is köszönünk!

Gurul az Öreg Hölgy. Szerencsére - a fém-fém kapcsolatnak köszönhetően - viszonylag könnyű a vasúti járművek mozgatása, néhány ember is képes sok tonnás kocsikat eltolni. Ívekben és emelkedőkben azért neki kellett rugaszkodni. Végre megérkezett a Kárpát Vasút Bobója. Mire ideért, pont az utolsó csatolást végeztük el.
 

A szállítás útvonala Józsefvároson át először a Ferencvárosi pályaudvarra vezetett. Itt különösen fontos volt, hogy ne történjen semmi probléma, mert a fél ország vasúti forgalma megérezte volna a szállítás kevésbé áldásos hatásait.

Ilyet sem gyakran látni egy villamosból: Szili előz balról! Érkezés Ferencvárosba. Szerencsére minden gond nélkül járt be a "vonat" az állomásra.
 
A pályaudvar számára is különlegesnek számítottak a vendégek. Az előtérben álló villamos 8 évvel fiatalabb a hátul látható mozdonynál, utóbbi mégis aktív szolgálatban van még.
 

Innen körüljárás után haladhattunk ki Kőbánya-felső felé, ahol a mozdony ismét a szerelvény másik oldalára állt át, hogy be tudja tolni a villamosokat a nekik megfelelő vágányokra.

Kőbánya felé haladva a RailJet utasai is elcsodálkoztak rajtunk. Kőbánya-felsőn az egykori előrendező mellett haladtunk el.
 
Gömbölyű arcok különböző korokból. Hannoveri és Bengáli még sosem volt ilyen közel - áthaladás az aluljáró felett.
 

Az Élessarokhoz közeledve egyre több fotós várta a menetet. Bár az erős nap majd egy kis eső is próbára tette a kitartásukat, sokan várták meg az érkezésünket.

Így látszott a villamosbarátok tábora a vezetőállásból. Így pedig a mozdonyról.
 

A Sörgyár melletti BKV-MÁV összekötővágányhoz érkezve leakadt a 820 alias 1200 alias 3722 alias 3740; ő ugyanis a Baross kocsiszín felé fogja folytatni az útját.

A lerövidült szerelvény átáll a másik iparvágányra.
 

Délután az érdeklődők megnézhették a felújításra váró kocsit, és érdekes együtállásokat örökíthettek meg.

Bengáli és Hannoveri először állnak egymás mellett. Házi csuklós a sötétben.
 

Végül üzemzárás után a BKV Szállítási Csoportja juttatta el villamosunkat új szálláshelyére.

A kézi mozgatásra most is szükség volt, ezúttal viszont a térhajtóművet is sikerült beugratni. :) "Rég jártam itt" - 3722 újra a Barossban.
 

A 660-as Bengáli sorsa egyelőre a megőrzés lesz, a 1031-es felújítását azonban lehetőségeink szerint minél előbb (amint találunk alkalmas helyszínt) folytatni fogjuk. A 820-ason pedig pár héten belül megkezdjük az üzembe helyezéshez szükséges munkákat, hogy méltó állapotban vehessen részt a típus 50. születésnapjához és a budapesti villamosközlekedés megindulásának 125 éves évfordulójához kapcsolódó megemlékezéseken.


Szöveg: Soltész Tamás
Fotó: Báti András, Ferencz Tamás, Soltész Tamás, Túri Dániel, Vály Ádám

2011. június