III. Kamaraerdei Villamosnap (2011.09.03.)

A BKV immáron harmadszor rendezte meg a villamosüzemet bemutató családi napját a megszokottnak tekinthető kellemes kamaraerdei környezetben, amelyre idén a frissen felújított 1303-as kocsink is meghívást kapott.

Kocsinkat a 1416 psz. Ganz-csuklóssal vontatták át Budafokra. Élessarok fotómegállás (valójában csak meg kellett várni, amíg a félangol váltót visszaállítják).
 
Barátok a Troligarázsnál. Újra a körúton (a hetvenes években a kocsi járt a 4A-n).
 
A szín elárulja, hogy ez nem egy csatolt ipari. Kanyarodás a Fehérvári útra.
 
Érkezés után közvetlenül. Ugyanez másik szögből.
 
Napfürdőzik a narancssárga fél is, eddig a zuglói félhomályban volt csak látható. A mosón át nézve.
 

A kiállítandó járműmennyiségre való tekintettel ebben az évben Budafok kocsiszín is bekapcsolódott a rendezvénybe, a nagyobb álló járművek bemutatójának biztosított helyet. Ezen kívül itt lehetett oktató mellett a villamosvezetést is kipróbálni, amelyet többen régóta terveztek már, de eddig nem kerülhetett rá sor. Most - mondhatjuk - sokak álma vált valóra.

A kiállítás hagyományos fele: Tátra és ICS. A hannoveri és a KCSV7 között kaptunk helyet, feltűnő volt a narancsszínű villamos.
 
Saját tablót is kaptunk, köszönet a BKV-nak érte. Tanulótátra ezúttal nem járművezető-tanulókkal. A választásban szerepet játszott a biztonság is, az oktatókocsik közül ezzel a legkönnyebb megállni.
 

Már-már hagyományszámba megy, hogy a szervezők újabb és újabb meglepetéssel is kedveskednek a szakmai közönségnek, ezt idén a kisföldalatti szerelvény jelentette. A 37-es pályaszámú kocsi egész nap vonzotta a látogatókat. Furcsa hasonlóság, de a Combino mellett állva kijelenthettük, a Ganz is képes volt alacsonypadlós kocsikat gyártani. Nagyon szellemesen kialakított jármű, a csuklóban elrejtett menetfék- és irányváltó hengereket, az ötletes szerelőülést is felfedeztük.

A pályaszám és a viszonylat most megegyezik: kisföldalatti a 37-esen. Alacsonypadlósok egymás mellett.
 
Idén is sokan voltak kíváncsiak a kiállított járművekre. Ennek mi is nagyon örültünk.
 

A programot minden évben nosztalgia- és különjáratok színesítik, most is közlekedett a 436-os, 611-es és 1074-es kocsi. Három-három kör erejéig idén beállt a 41-es vonalra egy hannoveri és egy K-Tátra szerelvény is két forgalmi Ganz helyett. Az igazi feltűnést ezek nem itt keltették: a Várkert-rakparti vágányzár miatt a viszonylat a Deák térre közlekedett, a Szabadság-hídon más villamos nem is tartózkodhatott velük egyszerre.

Budafok delta, nem sokkal a 436 érkezése után. Nosztalgiák jönnek-mennek.
 
Nincs 41-es UV nélkül. A vonal másik végén, Kamaraerdőben.
 
Sátorváros, a gyerekprogramok itt kaptak helyet. Élménynagyüzem.
 
1591 nagy kalandja.
 

Meglepetésből sohasem elég, a MILLFAV mellett egy metrós pályafenntartó gépet is vendégül látott a rendezvény a látogatók nagy örömére. Az már talán nem is olyan különös látvány, hogy egy újabb, alagútban megszokott kocsit láttunk itt.

Nagy a jövés-menés, a forgalmi járatnak azért maradt hely. Unimog tolat, idén ő is részt vett az utasszállításban.
 
Metrós PFT-jármű szolgálatban, de nem a rendes szolgálati helyén.
 

A villamosos meglepetést alighanem Egyesületünk egyedi, KCSV5 típusú kocsija jelentette. Sokezer munkaóra és sokszázezer forint ráfordítás után készen áll a próbafutásokra, amelynek lehetőségét a BKV és a civil szervezet közösen keresi.

Csapatunk felkészült a látogatók rohamára. A megújult, tiszta vezetőállás: piros műbőr vezetőülés, felújított pult, újrafényezett elemek és kicserélt fekete műbőr kárpitozás.
 
Újrafényezett kocsik: nincs okunk a szégyenkezésre. A vadiúj molinónk, rajta a következő nagy projekttel, a Bengálival.
 
A diagnosztikai műszer kész a próbafutásra. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója is meglátogatta járművünket.
 

Érdekes nap volt, talán még bírtuk volna tovább is. Reméljük, jól éreztétek magatokat, és a mi kocsink is tetszett!

Zárásra készülődve, szerencsére az árnyékok még nem nyúltak hosszúra.
 

Ha úgy érzitek, szeretnétek véleményt mondani a 1303-as kocsiról, keressetek bátran e-mail címünkön: !

Külön köszönjük a BKV szállítási csoportjának a Zugló-Budafok oda-vissza fuvart, valamint a BKV vezetésének és a szervezőknek, hogy támogatták a 1303-as megjelenését az év legnagyobb villamosos eseményén.


Szöveg: Túri Dániel
Fotó: Csákvári István, Hajpál Lajos, Soltész Tamás, Túri Dániel

2011. szeptember