Villamosok a zombiháborúban (2011. október 11. - november 11.)

Nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget annak, hogy Brad Pitt Magyarországon forgatja legújabb mozifilmjét, egészen addig, amíg meg nem keresték Egyesületünket, hogy a World War Z című akciófilmhez villamosokra volna szükségük.

Az út elmondások szerint nem is egyenesen vezetett hozzánk, hiszen a Moszkvában játszódó történethez alapvetően az ott is honos metrókocsikat keresték, de azok nem fértek volna be a díszletbe. Ezt később mi is tanúsíthattuk, a villamosokat szállító tréler alig tudott befordulni a helyszínen lévő épületek alkotta sarkon. A díszlettervezők a MÁV Nosztalgia Kft. istvántelki gőzösműhelyében járva viszont osztottak-szoroztak, és készen is volt az új terv, UV-kat kérnek kölcsön.


 

1. rész: Az elszállítás

Egyesületünk felajánlotta, hogy a filmforgatás helyszínéhez, a Maglódi úti volt Globus Konzervgyárhoz jóval közelebbi telephelyről biztosítja a kocsikat, ahol a szereplésre a megrendelő a 3332, 3468, 3856 és 3857 psz. kocsikat választotta ki. A szállítást megelőző hétvégén rohammunkában kipakoltuk és kitakarítottuk őket. Az elszállításra 2011. október 11-én délután került volna sor, végül a daruk késése miatt ez az estébe csúszott át. Addig is elő kellett készíteni az áramszedőket a levételhez.

Ez még délután megtörtént. A tartócsavarokat kellett kitekerni.
 
Már a harmadik van soron. Zsoci a tetőn.
 
Kellékek. Drótos védelem a kinyílás ellen.
 
Jelölni kellett az irányt, a Ganz nem arról volt híres, hogy szimmetrikusan és ugyanoda fúrta a lyukakat. A trélerek jöttek előbb, darura várva.
 
Az első letalpalás még világosban.
 

Mindig az első a legnehezebb, mert a darusok azon kísérletezik ki az emelési módszert. A kocsik nem voltak olyan jó helyen, hogy egyből daruzni lehessen, előre kellett őket húzni. Ezt egy terepjáróval oldottuk meg, amihez már rendelkezünk megfelelő csatlással is. Az áramszedőt is le kellett szedni, mert a tréleren már kilógott volna az engedélyezett, négyméteres magasságból. Utána mindkét oldalon gerenda került a kocsik alá, majd ezeket egy-egy daru tandemben ráemelte a szállítójárműre. Ez így elmondva egyszerű, de az első menet nagyjából másfél órába telt.

Előrehúzás terepjáróval. A 3332 volt a kísérleti nyúl.
 
A tréleren előregyártott vágányokra kerültek a kocsik. Az ereszcsatornát párnafák védték.
 
Emelés indul.
 

A sínhez képest derékszögben állt be a tréler egy útátjáróba, így a két darunak szinkronban kellett fordulni.

Félfordulat közben. Az UV 19 tonna, két tíztonnás gerenda tartotta őket a hivatalos emelési pontokon.
 
3332 lóg a levegőben. Érkezés a platóra.
 
Precíziós művelet sok emberrel. Érkezés megfigyelve.
 
Az elnök épp szeme sarkából figyeli a történteket. Landolt az első kocsi.
 
Rögzítve. Indulásra készen.
 

A második már rutinmunka volt.

Repül a, repül a ... villamos. Sínen van a 3468 is.
 
Ugyanez távolabbról.
 

Mivel csak két trélert hoztak a szállítók, ezért az első körrel elindultunk a konzervgyárba. Az ötperces út során - bár már későre járt - találkoztunk pár hitetlenkedő tekintettel. A telepre a Kocka utcai hátsó kapun jutottunk be, ahol a szigorú biztonsági őrök már rögtön figyelmeztettek bennünket, fényképezni tilos. A lerakodást ezért nem tudjuk bemutatni.

Bent akadt egy kis gond, a hátsó részen lévő alacsonyabb épületek és raktárak között volt egy kifeszített kábel, amit az első tréler vezetője nem vett észre. Azt hittük, le is tépte a szarvas tetőbiztosítókat a kocsiról, de az UV erősebbnek bizonyult. Nem úgy a tető, ahonnét a tartó is kiszakadt, hullottak a cserepek.

A villamosokat bent a Maglódi útról is látható díszlet mögé kellett lepakolni, közvetlenül az egykori áruátadó folyosóra. Bár voltak ott is vágányok, minden kocsit a saját maga alatt lévő előregyártott vágányra helyeztünk. A díszlet már be volt készítve, minden tele volt műhóval (ezek szerint tél lesz majd a filmben), a villamosok köré előre földkupacokat rendeztek, ami nem tette egyszerűvé a lerakást, néhol a vágányzónának kellett némi szabad helyet csinálni. Lapátoltunk hát.

Láttunk előrébb egy T4-est piros-fehér festésben, azt találgattuk, honnét érkezett. Egyes, filmes körökből származó információk Kecskemétet jelölték meg, de kiderült, hogy egy szállító cég Cegléd melletti telepéről származik. Pár nappal előtte egyébként a Sibrik Miklós úton láttunk egy trélert egy villamossal, ezek szerint ezt az egyébként sárga drezdai kocsit hozta. Amikor végeztünk, visszamentünk egy újabb körért.

Újra letalpal a daru. Áramszedő leszedése.
 
Repülő szedő, ami... ...a teherautón köt ki.
 

A 3856-3857 páros össze volt csatolva, de arra nem volt elég hely, hogy valamilyen járművel húzzuk szét az összerohadt csatlásokat. Toltunk-vontuk, a kézi erő nem volt elég, így hát egyszerűen szétemeltük őket.

Szétcsatolási kísérlet. Nem sikerült, jöhet a szétemelés.
 
A száztonnás darunak azért ez nem volt akadály. Platón a harmadik villamos.
 
Munkában a darukezelő A párja is felkerült.
 
Indul a menet a konzervgyárba. Elpakolnak a daruk is.
 
UV suhan a 28-ason keresztül. :-) Ez nem az a Szellem, de majdnem.
 

A többi már rutinmunka volt, de most már óvatosak voltunk a kifeszített vezeték alatt. Egy-egy tagunk a lassan mozgó tréleren lévő villamos tetején állva egy nagy léccel emelte át a drótot az elakadásveszélyes pontokon. A villamosok lerakodásával éjjel 2:15 körül végeztünk.


 

2. rész: A visszaszállítás

A szerződésben három nap felkészülést kértünk arra, hogy megszervezzük a visszaszállításhoz szükséges kísérőembereket. A filmesek persze szokásukhoz híven csak előző nap szóltak róla, de nem volt gond, megoldottuk. Pontosan egy hónap múlva, az együttállás napján, 2011. november 11-én kerültek vissza a villamosok a Jászberényi úti telephelyre.

Megjött érte a tréler. Moszkvai utcakép - Budapesten és a film szerint valószínűleg hátulról.
 
Ez az összes sérülésünk. A híd alatt daruzni egy leányálom lesz.
 
Terepszemle: megvan mind a négy kocsi. Minden tele van műhóval.
 
Még a vezetőállás is, hogy ott mit forgathattak, azt nem sejtjük. A díszletként épített ház.
 
Villamosok a Globus Konzervgyárban.
 

Most más társaság jött daruzni, az egyik ráadásul kölcsöngép lehetett, az első emelés ezért elég nehézkesen ment. A módszer azonban itt sem lehetett más. A filmesek is nagy pakolásban voltak, de péntek délután már mindenki hazament, így ismét nekünk kellett kiásni a kocsikat a földkupacokból.

Megint a szedővel kezdtünk. Most fordított a sorrend, a 3856 volt az első.
 
Ide jön egy darab villamos. Most vágányok nélkül tették rá a platóra.
 
Kicsit ferde, de a Jászberényi útig fenn maradt. Visszaérkezés a hónapos távollétből.
 
A műsor ugyanaz, tandemdaruzás. Kettes számú versenyző.
 
Második kör. Trélerre fel!
 
Moszkvai feliratok már a földön. Túri Dániel a tetőn várja a szedőhöz a kötelet.
 
Addig az első kocsi előreállt, a darusok áttalpaltak. Innét szép emelni.
 
Havas táj műanyagból. Megvan az utolsó is.
 
Más járművek is játszottak a filmben, a zombikat valamivel irtani kellett. Biztosított menet.
 

Apróbb változtatások a módszertanon: a tréler a lerakodásnál egyszerűen kigurult a felemelt villamos alól. A társaság kicsit sietősebben dolgozott, ezért néha furcsán álltak a levegőben a villamosok, de a feladatot megoldották.

Lepakolás. Tréler előre el.
 
Fordul, és... lerak.
 
Érkezik az utolsó kocsi. Sínen vagyunk.
 

Azt hittük, most hamarabb végzünk, mint a múltkor, de nem így történt. Megint éjjel fél háromkor indultunk haza, de legalább másnap lehetett aludni, mert szombat volt.

Reméljük, ha már UV-k szerepelnek benne, a film is jó lesz. Kíváncsian várjuk. Köszönjük a MÁV Nosztalgia Kft. segítségét!

Lásd még: http://iho.hu/hir/villamosok-a-konzervgyarban-111113.


Szöveg: Túri Dániel
Fotó: Ferencz Tamás, Túri Dániel

2011. december