Vakook villamosának felújítása


 

Évek óta néztük az egyes villamos ablakából, ahogy pusztul az általuk csak Vakodának nevezett iskola udvarára egykor nagy gonddal kihelyezett 3261-es pályaszámú UV motorkocsi. Tavalyelőtt érkezett a BKV-hoz egy megkeresés a felújításával kapcsolatban, ahol minket mint a régi járművek lelkes megőrzőit ajánlottak arra, hogy a látássérült gyerekek oktatóeszközét újjá varázsoljuk. (Az intézmény teljes neve a rend kedvéért álljon itt: Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona. Reméljük, megértik, hogy mi is a becenevet használjuk...)

Egyeztettünk az iskola igazgatónőjével, megtekintettük a kocsit, és úgy határoztunk - bár ez nem kifejezetten nosztalgiatevékenység -, segítünk. Az első nyári szünetben a Bengálin végzett munka sokasodott meg, 2013-ban az angliai ikerkocsit kellett a végveszélytől megmenteni, ezért csak ősszel tudtunk a folyamatos munkának nekiállni. Az együttműködés azonban nem szünetelt, még tavasszal a gyerekeknek több turnusban szerveztünk járműbemutatót, ahol testközelből megismerkedhettek a villamosokkal, valamint a troli- és autóbuszokkal.

Mivel az iskolának mindegy, melyik kocsi áll az udvaron azért, hogy a gyerekek játszva tanuljanak meg közlekedni, Egyesületünk egy másik, típusazonos járművet készít fel a Vakodának. A járművek álltukban csak tönkremennek, ahogy az jól látszik a több mint tíz éve felújítás nélkül a szabadban álló kocsin, a cserével egyrészt fiatalabb - egyébként átnézett és javított - lemezelésű villamos kerül az iskolába, másrész megspórolható lesz egy szállítás és daruzás, ami azért egy működő iskolában mindig kihívás, még akkor is, ha szünidőre tervezzük.

A kiválasztott 3307-es kocsi ugyancsak az UV2 altípusba tartozik, történetéhez egy néhányéves sződligeti kiruccanás is hozzátartozik. A kábeleket már akkor elvágták benne, villamosként nem lett volna egykönnyen hasznosítható. A közlekedést a játék közben elsajátító gyerekek számára azonban tökéletes lesz: nem fog elmozdulni a helyéről. A terv a felkérés szerint az, hogy Egyesületünk befed, letakar minden olyan éles vagy kiálló részt, amely megsértheti az apró kezeket.

Minden építés bontással kezdődik, és mivel az őszi napok már kezdtek hűvösbe fordulni, javarészt a beltérben zajlottak. A lelógó furnér tetőlemezeket leszedtük, hogy megelőzzük a további károsodásukat, valamint a legszembetűnőbb, kiálló részeket eltávolítottuk. A vezetőállást át kell majd alakítani a célnak megfelelően, így onnét is kikerültek az alkatrészek. A másik végén, a kontaktorszekrény már eleve üresen ásítozott, csak takarítani kellett benne.

A vezetőállás bontása. Mögötte sem lehet rendetlenséget hagyni.
 
A megbontott kábelcsatorna kiálló részeinek levágása. Nagy még a rendetlenség.
 

A tél beálltával kényszerpihenőre vonultunk, és a tavaszt várva tervezgettük, hogyan tovább. Januárra érkezett egy olyan munka, nevezetesen egy UV filmezéshez való feltámasztása, amelynek sérülésjavításaiból a 3307 további lakatosmunkáihoz is merítettünk ihletet. Az első tavaszi napsugarak megérkeztekor már a szerszámok nyelét fogtuk, és miközben trélerre raktuk a másik kocsit, egy csapatunk már az ajtókon dolgozott.

Az idő melegedtével neki tudtunk állni a külső munkáknak is. Úgy döntöttünk, hogy a későbbi könnyű karbantarthatóság kedvéért minden olyan elemet eltávolítunk a tetőről, ami gyorsítja a korróziót, vagy csak nehezen hozzáférhetővé teszi azokat a részeket, amelyeket rendszeresen ápolni kellene.

A B végi szekrény tele volt kiálló részekkel, jobbnak láttuk egyben kivenni. A villamos tetején sem lehet kiálló rész a szállítás miatt.
 
A nedves fa az igazi ellenség, le vele! Az ellenállásmezők alatt is csak korrodál a lemez, eltávolítottuk őket.
 
Lekerült a szélvédő. Körülötte is lesz némi munka.
 
Rögzítési pontok, talán így még nem láttuk az UV-t. Tiszta a tető, így már könnyen javítható és festhető.
 

A különféle elemek kibontása és leszerelése után láttunk neki a karosszéria felújításának. Először a könnyen elérhető helyeket céloztuk meg, azaz a kocsi oldalával kezdtük a munkát. A barna csíkon található sok repedés miatt úgy döntöttünk, amennyire lehet, megcsiszoljuk, hogy a későbbi problémáknak már most elejét vegyük. A B végi készülékszekrényt kívülről két kisebb ajtó is takarja, amelyekre a továbbiakban nem lesz szükség, ezért azt fixen rögzített lemezzel váltottuk ki.

A kocsi alján több a rozsda, részleges javítása az érintett rész cseréjét jelenti. A szellőzőkopoltyúk alatt belemezeltük, hogy a víz oda se jusson be.
A B vég belemezelése is megtörtént, állapítottuk meg a következő munkára való előkészület során. A barna csík törlése.
Sarokcsiszoló. A lelemezelt nyílások körül is le kellett tisztítani, nem volt egyszerű.
A drótkefe is kellett. Minden sarkon dolgozik valaki.

A haladás első látványos jele az, amikor az új lemezeket elkezdik belepni a glettelésből adódó foltok. Az ív csiszolása után az első réteg fel is került, hogy a nagyobb egyenetlenségeket eltakarja. Egyenesen glettelni is kihívás, hát még ívben, vagy ahol két ív találkozik.

Kellékek: műanyag lap, spakni és egy elnök. Ahol nagyobb a mélyedés, több anyag kell.
A csík újraglettelése. Az íves csíkok találkozása által támasztott kihívás következik.
A jobb elején még a lemez tanulsága szerint sérülés is érte a kocsit. Az első nagyobb réteg felvitele a horpadásos ívtalálkozásnál.
A szabadtéri munka átka: esőszünet a nyári zápor miatt. Az égi áldás a frissen csiszolt felületen azonnal dolgozni kezdett.
A B vég mintázatával is meg kellett küzdeni.

Az oldalán folytatott munkákkal párhuzamosan a csapat másik fele a tetőnek állt neki, ahol az a kihívás várta a csiszolást vállaló tagjainkat, hogy a korábbi glettelések maradványai igencsak ragaszkodtak a villamos vasanyagához, nehezen lehetett eltávolítani őket. Egy szombati nap mindössze a kocsi ívelt tetőrészének egynegyedét tudták megtisztítani és lekezelni. A munkaidőt növelte, hogy bizonyos helyeken, ahol korábban a jármű szerelvényei voltak, a különféle kiálló részeket is meg kellett tisztítani a rozsdától és el kellett látni védőbevonattal.

A B végi erősáramú csatlások belemezelt helyének kezelése. A tető oldalívének rozsdamentésítése, és alapozása.

Folytatjuk.

A projektet saját forrásokból és a Nemzeti Együttműködési Alap finanszírozásával végezzük.

NEA-KK-13-M-0566
 

Szöveg: Túri Dániel
Fotó: Krisztián Zsolt, Szentesi Gergely, Tóth Zsolt, Túri Dániel

2014.06.21.