660


2004. márc., Szegeden, a kocsiszínben, az 1-es vonal tartalékkocsija (BG)

2002-03., Szegeden, a Dugonics téren (Baracsy Ákos fotója)

A két vezetőállásos, kétoldali ajtós FVV csuklós villamosok áttervezésével született meg 1966-ban a - nem éppen szokványos - két vezetőállásos, de egyoldali ajtós kivitel, amelyet a vidéki városok fejvégállomással rendelkező, kisebb forgalmú vonalaira szántak a tervezők. Az első néhány darab - amelyek mind Szegedre kerültek - még Budapesten az FVV-nél készültek, majd a továbbiak már Debrecenben, a DKV és a MÁV Járműjavító közös kivitelezésében, de 1969-től már teljesen a DKV-nál készültek a villamosok.

A típusból mára mindössze két példány maradt fenn, mindkettő debreceni gyártású. A legtovább Szegeden használták üzemszerűen kétirányú közlekedésre a kocsikat, Debrecenben és Miskolcon a '90-es években selejtezték az utolsókat is. A 660-as pályaszámú villamos 1972-ben készült, az utolsók között az FVV csuklósok közül, míg testvére, a Szegeden, a KEA által megőrzött 656-os az egyik első Debrecenben készült 5 ajtós kocsi. Szegeden a 3-as és 4-es villamosok összekötése után már csak az 1-es vonalon közlekedtek személyforgalomban a kétirányú, egyoldali ajtós villamosok.

Néhány szó az egyirányú Házi Csuklósokról - típustörténet

Képgalériák
Műszaki adatok
Típusjel: VCs, FVV-5a, HCs-5a,
Elnevezés: FVV csuklós, Házi csuklós, Bengáli
Gyártó: MÁV Debreceni Járműjavító, Debreceni Közlekedési Vállalat, 1972.
Jelleg: 2+2 tengelyes, befüggesztett középrészes, csuklós villamos
Jelenlegi megjelenés: SzKT 2000-es évek, új színterv szerint
Állapot: felújítás előtt
Nyomtáv: 1435 mm
Tengelyelrendezés: 1A-A1
Motorok száma, típusa: 2 db, Tr4,5/14B
Ülő és állóhelyek száma: 24/171 (7 fő/m2)
Szolgálati tömeg: 25500 kg
Üzemi feszültség: 600 V DC (egyenfeszültség)
Segédüzem: 24 V
Életút
Dátum: Esemény: Cégjel és pályaszám:
1972.08.11. állományba vétel, műtanrendőri SzKV 660
????.??.??. cégnév változás SzKT 660
2008.08.18. Budapestre szállítás SzKT 660
2008.08.18. a MaViTE gyűjteményébe kerül SzKT 660