1303


Próbaúton, a Fehér úton. (villamosok.hu - Báti András fotója)

Zugló kocsiszínben 2009. év végén

A 1303-as típusát tekintve KCSV5-ös villamos, amelyből ez az egyetlen példány létezik. A jármű 1967-ben kezdte pályafutását, azonban ekkor még egy egyszerű "ipari csuklós" (GCSM 1) volt. Ahhoz, hogy a villamosból az első Magyarországon gyártott szaggatós villamos váljon, két igen súlyos balesetnek kellett bekövetkeznie, az első a Közvágóhíd végállomáson 1984. július 31-én, már ekkor is sérült a jármű szerkezete. Ezt követően a villamost a Fehér úti főműhelybe szállították, ahol a javítást követően a próbapályán - egy áramkimaradásból adódó fékezhetetlenség miatt - a jármű a vágányzáró földkúpba csapódott.

Ennél a balesetnél a járművezető meghalt, a villamos pedig a mai napig magán viseli a súlyos váztorzulás nyomait. A jármű ezután közel tíz évig állt, majd a Ganz-Ansaldo és a Ganz-Hunslet 1991-94 között helyreállította, ám a hajtásrendszer egyenáramú szaggatós (GVM trolikhoz hasonló) korszerűsítésével a jármű típusa immár KCSV5 lett. A kocsi körülbelül 5-6 évig viselte egyedi narancsvörös fényezését, majd 1999-ben kapta meg a BKV szabvány villamos színezését.

Jellemző a jármű prototípus mivoltából származó megbízhatatlanságára, hogy nem sokat futott, és több alkalommal félre volt állítva. Amikor forgalomban volt, először általában a 2-es, majd a 24-es vonal törzsállományát gyarapította. A villamost 2009-ben a BKV Zrt. két másik ipari csuklós villamossal együtt kivonta a forgalomból, és ezt követően a 1303-mat a MaViTE vásárolta meg.

Képgalériák
Műszaki adatok
Típusjel: KCSV 5
Elnevezés: KCSV 5
Gyártó: Ganz-MÁVAG, Ganz Villamossági Művek, Ganz-Hunslet, Ganz-Ansaldo
Jelenlegi megjelenés: Utolsó forgalmi, némikép leromlott állapot
Állapot: Üzembe helyezés előtt
Nyomtáv: 1435 mm
Tengelyelrendezés: Bo'2'2'Bo'
Motorok száma, típusa: 4 db, TK 44
Ülő és állóhelyek száma: 32 / 171 (5 fő/m2)
Szolgálati tömeg: 34000 kg
Üzemi feszültség: 600 V DC (egyenfeszültség)
Segédüzem: 24 V
Életút
Dátum: Esemény: Cégjel és pályaszám:
1967.10.07. ICS-ként használatba vétel FVV 1303
1984.07.31. baleset BKV 1303
1994.09.05. Újra BKV állományban mint KCSV 5 BKV 1303
2009.07.01. Forgalomból kivonás BKV 1303
2010.01.25. a MaViTE gyűjteményébe kerül BKV 1303