3201


2006. aug., Füsti (BG&BCsA)

2006. aug., Füsti (BA)

2003. tél, Deák tér (BA)

1956., a Ganz gyár próbapályáján (*)

1956., Ganz gyár (*)
 

* ismeretlen szerző fotója

Az UV típus története egészen 1940-re nyúlik vissza, amikor a Ganz gyár a BSzKRt. megrendelésére elkezdte készíteni a TM típusjelű, 4 tengelyes, forgóvázas, közvetlen kapcsolású motorkocsikat, amelyek a Stuka becenevet kapták. Az UV-k prototípusa 1948-ban 3 darab háborús sérült Stuka motorkocsiból készült el, TV típusjellel, majd a több év alatt szerezett tapasztalatok alapján indult meg 1956-tól, a később legendássá vált UV típus gyártása. Az UV első szériájából (UV1) 50 jármű készült, 1956-57-ben, amelyek 3200-tól 3249-ig pályaszámokat kapták.

A 3201-es villamos az UV típus első sorozatkocsi párjának egyik darabja. Párját a BKV megőrizte, a szentendrei Városi Tömegközlekedés Történeti Múzeum lakója. A kocsi az 1956-os forgalomba állításától kezdve szinte valamennyi UV-s vonalon közlekedett 2004. augusztusában történt selejtezéséig.

UV-k Budapest utcáin - bemutató (PowerPoint file, letöltés)

Képgalériák
Műszaki adatok
Típusjel: UV1
Elnevezés: UV, új Stuka ('50-es, '60-as évek)
Gyártó: Ganz, 1956.
Jelleg: 4 tengelyes távkapcsolású motorkocsi
Jelenlegi megjelenés: BKV-s utolsó forgalmi állapot, 2004.
Állapot: üzembe állítás előtt
Nyomtáv: 1435 mm
Tengelyelrendezés: Bo'Bo'
Motorok száma, típusa: 4 db, Ta1,18
Ülő és állóhelyek száma: 22/72
Szolgálati tömeg: 19750 kg
Üzemi feszültség: 600 V DC (egyenfeszültség)
Segédüzem: 24 V
Életút
Dátum: Esemény: Cégjel és pályaszám:
1956.03.31. állományba vétel, műtanrendőri FVV 3201
1967.06.15. B végi vezetőállás megszüntetése felújítás keretében FVV 3201
1968.01.01 cég átszervezés, BKV létrejötte BKV 3201
1999.01.29. kézifék helyett RET fék kialakítása BKV 3201
2004.08.09. állományból törlés BKV 3201
2006.05.14. a MaViTE gyűjteményébe kerül BKV 3201 *
* utolsó forgalmi állapot, régebbi állapot megjelenítése még nem eldöntött