3722 (1200)


2008. márc., még Szegeden... (NM)

2006. jún., Szeged, az átépített Tarjáni végállomáson (MK)

1963, Budapest, a budapesti Füzesi Fűműhely előtt (*)

* ismeretlen szerző fotója

A két vezetőállásos, kétoldali ajtós kivitelű Házi Csuklós ("Bengáli") kocsik prototípusa, amely eredetileg csak 8 ajtóval készült el. 1963-as a forgalomba helyezését követően rövid idő múlva a középrészen is kialakítottak ajtókat, így lett 10 ajtós kivitelű.

A villamos 1983-ig szolgált Budapesten, előbb 3722-es, majd 1974-től 1200-as pályaszámmal. Az elkészülésekor eredetileg a 3740-es pályaszámot kapta, azonban még a forgalomba helyezés előtt átszámozták 3722-re. Szegeden 820-as pályaszámmal 2006 végéig szolgált, ahol időközben eredeti ablakait az Ikarus buszokéval megegyezőre cserélték, valamint utolsó éveire teljes reklámfestést is kapott.

A villamoskocsi megvásárlását Wágner Tamás nagylelkű támogatása tette lehetővé.

Néhány szó az egyirányú Házi Csuklósokról - típustörténet

Képgalériák
Műszaki adatok
Típusjel: CsM3, FVV 1200
Elnevezés: FVV csuklós, Házi csuklós, Bengáli
Gyártó: Fővárosi Villamosvasút (FVV), Füzesi Főműhely, 1963.
Jelleg: 2+2 tengelyes, befüggesztett középrészes, csuklós villamos
Jelenlegi megjelenés: SzKT 2000-es évek, reklámfestéssel
Állapot: felújítás előtt
Nyomtáv: 1435 mm    
Tengelyelrendezés 1A-A1 Ütközők közötti hosszúság: 22630 mm
Tengelytáv: 3800 mm - (7300 mm) - 3800 mm Magasság (áramszedő nélkül/áramszedővel)  
Kerékátmérő: 780 mm Szélesség: 2290 mm
Motorok száma: 2 Padlómagasság:  
Motorok típusa: Tr4,5/14B Befogadó képesség: ismeretlen
Motorok teljesítménye: 58,8 kW (2x 80 LE) Ülőhelyek száma: 28
Szolgálati tömeg: 25500 kg Állóhelyek száma: 178 (7 fő/nm)
Üzemi feszültség: 600 V DC Üzemi fék: villamos ellenállásfék dobfékre ható szolenoid fékkel
Segédüzem: 24 V Kiegészítő fék: hálózati sínfék (4 db)
Legkisebb bejárható ívsugár: 20 méter Rögzítőfék: - levegős, direkt működésű
- forgattyús kézifék (1 tengelyen dobfékre hat)
Vezérlés: közvetlen kapcsolású, Engedélyezett sebesség: 40 km/h
Menetkapcsoló típusa: CS37 (bütyöktárcsás) Gyorsulás:  
Világítás: főáramkörű (600 V), izzósoros Lassulás (üzemi fék/vészfék):  
Életút
Dátum: Esemény: Cégjel és pályaszám:
1963.06.13. elkészülte után FVV 3740
1963.06.29. állományba vétel, műtanrendőri FVV 3722
1963.??.??. 10 ajtóssá átalakítás FVV 3722
1968.01.01. cég átszervezés, BKV létrejötte BKV 3722
1974.08.07. pályaszám változás BKV 1200
1983.02.15. állományból törlés BKV 1200
1985.03.20. állományba vétel, műtanrendőri SzKV 820
????.??.??. cégnév változás SzKT 820
2008.03.27. a MaViTE gyűjteményébe kerül SzKT 820
2008.08.18. Budapestre szállítás SzKT 820 *
* utolsó forgalmi állapot, régebbi állapot megjelenítése még nem eldöntött