5808


2004. szept., Budafok (BA)
 

Az R4-es pótkocsik továbbfejlesztett változatait 1939-től 1954-ig gyártották, több szériában, különböző gyártóknál, többféle kivitelben, amelyet az idők során többször módosítottak.

Az első szériát - amelybe az 5808-as kocsi is tartozik - 1939-ben győri Magyar Waggon- és Gépgyárban készítették, mindössze 10 db-os mennyiségben, amely kocsik az 5800-5809 pályaszámokat kapták. E szériát többféle típusjellel is illették, R5, 58, illetve nem megkülönböztetve a későbbi sorozatokból csak EP-ként is. A kocsik különleges belső kialakítással, 2+1 soros bőrüléssel és rejtett fénycsővilágítással készültek, eredetileg csak légfékkel szerelve (szolenoidot a '40-es évek elején kaptak). Az idők során fokozatosan leegyszerűsítették illetve egységesítették a későbbi szériák pótkocsijainak kialakításval azonosra.

Műszaki adatok
Típusjel: R5*, 58, EP
Elnevezés: UV-pót
Gyártó: Magyar Waggon- és Gépgyár, Győr, 1939.
Jelleg: 2 tengelyes pótkocsi
Jelenlegi megjelenés: BKV-s utolsó forgalmi állapot, 2007.
Állapot: üzemképes
Nyomtáv: 1435 mm
Tengelyelrendezés: 2
Ülő és állóhelyek száma: 16/47 (4 fő/m2)
Szolgálati tömeg: 8000 kg
Segédüzem: 24 V**
* Egyesületünk jelölése.
** eredetileg csak 600V-ról működtetett fénycsöves világítással volt szerelve
Életút
Dátum: Esemény: Cégjel és pályaszám:
1939.09.01. állományba vétel, műtanrendőri vizsga BSzKRt 5808
1949.10.01. cég átszervezés, FVKV, később FVV létrejötte FVKV/FVV 5808
1964.04.29. UV motorkocsihoz alkalmas pótkocsivá átalakítás FVV 5808
1968.01.01. cég átszervezés, BKV létrejötte BKV 5808
2007.04.02. állományból törlés BKV 5808
2007.12.03. a MaViTE gyűjteményébe kerül BKV 5808*
* utolsó forgalmi állapot, régebbi állapot megjelenítése még nem eldöntött